Het nieuwe seizoen staat op punt van beginnen. De leden staan te poppelen om weer in training te kunnen en de schaatsen onder te binden. Als vereniging betekent het begin van weer opstarten en nieuwe doelen realiseren dit seizoen. Om de vereniging en daarmee de leden zo goed mogelijk op weg te helpen wordt in dit artikel enkele tips gegeven waar aan het begin van het seizoen rekening mee gehouden kan worden:
- Trainingsschema’s – Het communiceren van de trainingsschema’s. Wanneer kunnen de groepen starten met trainen, maar ook op welke tijden er getraind kan worden. Plus eventuele aandachtspunten in tijden, gedurende het jaar. Bijv. als de ijsbaan niet gebruikt kan worden.
- Route naar de schaatsvereniging / ijsbaan. Zijn er wijzigingen opgetreden voor de aanrijroutes. Waar kunnen leden de auto en fiets parkeren, praktische informatie om de leden goed te informeren om zorgeloos te gaan trainen.
- Richtlijnen voor het gebruik van de ijsbaan. Mogelijk dat er met het nieuwe seizoen, aangepaste regels zijn in het gebruik van de ijsbaan. Deze regels, voorwaarden dienen goed gecommuniceerd te worden naar de leden.
- Communiceer over de contributies voor het komende seizoen. Wat dient een lid te betalen? Wat krijgt het lid ervoor terug? En ook wanneer kan het lid de contributiefactuur tegemoet zien. Door dit tijdig te communiceren is het voor de meeste leden in één keer duidelijk en wordt men vooraf geïnformeerd.
- Geef, mogelijk in samenwerking met een lokale sponsor, tips aan leden om het schaatsmateriaal optimaal te verzorgen. Waar dient het materiaal op nagekeken te worden, alvorens het ijs wordt betreden.
- Wat zijn de plannen van de vereniging voor het komende seizoen? Zijn er nog belangrijke evenementen/activiteiten die gaan plaats vinden. Zijn er extra vrijwilligers nodig bij bepaalde activiteiten? Informatie die aan het begin van het seizoen gedeeld kan worden met de leden.
Communicatiemiddelen
Welke communicatiemiddelen kan de vereniging inzetten om de leden op de juiste manier te informeren aan het begin van het seizoen:
- Website
- Digitale nieuwsbrief – e-mail
- Kick off dag van het seizoen bijv. openingsactiviteit
- (Digitaal) prikbord in het clubhuis.
- Verenigingsboekje
- Sociale Media.
Hebben jullie zelf als vereniging een goed voorbeeld om de leden aan het begin van het seizoen goed te informeren en je wilt dit delen? Neem dan contact met ons op via [email protected]