Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Administratief & Juridisch

Leden willen graag diverser aanbod in clubhuis

Het clubhuis is voor veel sportclubs een belangrijke plek waar sporters en toeschouwers samenkomen. Maar wat voor producten hebben hun voorkeur? Hoe kijken ze tegen het huidige aanbod aan? Volgens onderzoek van marktonderzoeker GfK blijkt dat het aanbod nóg beter kan aansluiten op de wensen en dat kan weer leiden tot een betere sfeer en meer inkomsten.

Het onderzoek toont aan dat bijna zeventig procent van sportend Nederland eten of drinken koopt op de locatie waar het gesport heeft. Onder toeschouwers van een sportevenement is dat bijna zestig procent. Is er dus ook nog een grote groep mensen die niets koopt in een kantine of clubhuis.

Koffie, koolzuurhoudende frisdranken en snacks zijn de meest verkochte producten in kantines en clubhuizen. De helft van de sporters neemt water mee van thuis en ruim een kwart neemt boterhammen mee. Van de toeschouwers neemt 26 procent eigen water en 17 procent eigen broodjes mee. Er lijkt ruimte voor verbetering.

Verse sappen

Een productaanbod dat aansluit op de behoeften van de bezoekers van het sportcomplex kan een positief effect hebben op zowel de bestedingen als de sfeer op de club. Uit het onderzoek van GfK blijkt dat ruim een derde van de bezoekers vindt dat er te veel fastfood en energiedrankjes worden aangeboden in de sportkantine, terwijl er meer ruimte moet zijn voor verse sappen en gezonde snacks (respectievelijk 37 en 36 procent). Daarnaast zouden bezoekers ook graag fruit (34 procent), gezonde shakes (29 procent), salades (24 procent) en soepen (21 procent) in de kantines en clubhuizen zien. Dit sluit goed aan bij het principe van de gezonde sportkantine, dat vanuit Jongeren Op Gezond Gewicht tegenwoordig wordt uitgedragen onder de noemer Team:Fit.

Uitgiftpunten vergroten

Bijna 70 procent van de bezoekers aan een sportkantine besluit pas op het moment zelf iets te eten kopen. Sportclubs kunnen hierop inspelen door het aantal uitgiftepunten te vergroten.  Zo kunnen promotieteams de gezonde snacks ook langs de baan aanbieden. Dat verlaagt drempels voor het kijkende publiek. En het beperkt lange wachtrijen tijdens drukke momenten.

Ook door slimme kassa-systemen en contactloos betalen kunnen wachtrijen worden verkort en kan de omzet en de sportbeleving worden vergroot. Vooral die sportbeleving is belangrijk. Het stimuleert de sociale band met de sport(vereniging). En des te sterker de sociale band, des te langer je het (sporten) volhoudt.

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen om leden te werven of te behouden? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo verwelkomde HC de Vechtstreek dankzij de AH Sportweken acht nieuwe leden en vergroot het zomerkamp voor de jeugd de clubbinding bij IJsclub Eindhoven.

Heeft jouw club initiatieven opgezet voor ledenwerving- en of behoud? Deel je ervaring op knsb.nl en stuur een goed praktijkvoorbeeld in!

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?