
Welke communicatiemiddelen zetten jullie in tijdens een crisis binnen de vereniging? Is jullie social media-beleid goed ingericht? Hoe worden afspraken tussen verschillende commissies vastgelegd? Allemaal vragen die betrekking hebben op de communicatie binnen de vereniging. Hoe gaan jullie als schaats- en inlineskate-vereniging om met communicatievraagstukken binnen de vereniging? In het thema communicatie van het Kenniscentrum wordt dit onderwerp uitgebreid behandeld.
Waar gaat het thema over?
De laatste jaren hebben we genoeg voorbeelden gezien waarbij de communicatie vanuit sportverenigingen niet optimaal was. Met de toenemende mogelijkheden om te communiceren is een goed communicatiebeleid steeds belangrijker worden geworden. Wanneer je het op de juiste manier doet, biedt het bovendien enorm veel kansen.
Het thema communicatie is opgedeeld in diverse sub-thema’s, één daarvan is ‘interne communicatie’. In dit thema wordt er met name gekeken naar de communicatie tussen het bestuur en de commissies, maar ook de communicatie naar de leden. De leden zijn immers het uithangbord van de verenigingen en zij dienen goed op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Het goed communiceren start met het definiëren van wat je als vereniging wilt uitstralen.
In het thema marketing en communicatie wordt ingegaan hoe je je als vereniging kan profileren en (extra) onder de aandacht kan komen. Een wedstrijdverslag of persbericht rondom een open dag kan iedereen schrijven. Maar hoe spring je er bovenuit als amateurvereniging, met onder meer ludieke acties die zonder budget gerealiseerd kunnen worden. Een krachtig middel hierbij is social media. Maar hoe zorg je als vereniging voor een goed social media-beleid? In dit thema wordt hier aandacht aanbesteed.
Praktijkvoorbeelden
De praktijkvoorbeelden bij het thema ‘communicatie’ worden de komende tijd aangevuld. Mocht je als vereniging een goed voorbeeld van een praktijkvoorbeeld hebben, gericht op communicatie en je wilt deze delen met andere schaats- en inlineskate-verenigingen? Dan kunnen deze gestuurd worden naar [email protected].
Thema-eigenaar
De thema-eigenaar communicatie binnen KNSB is Martijn Hagens. Ik ben medewerker sportparticipatie en sta gereed om al jullie vragen omtrent communicatie zo goed mogelijk te beantwoorden. Praktijkvoorbeelden kunnen eveneens naar mij worden toegestuurd. Dit kan naar [email protected].
Kenniscentrum
Het KNSB Kenniscentrum is een kennisplatform voor bestuurders en vrijwilligers van schaats- en inline-skateverenigingen. Het Kenniscentrum bevat waardevolle informatie, relevante documenten en voorbeelden uit de praktijk van verenigingen. Je leest er hier meer over.
-
Bekijk meer artikelen uit deze thema's
- Vier adviezen om coronabesmettingen bij de club te voorkomen
- Als bestuurder aan de slag met een veilig schaats- en skateklimaat
- Deadline UBO-registratieplicht gemist, wat nu?
- Wat kun je als vereniging doen bij hoge temperaturen?
- Phishing: Wat kun je als er club tegen doen?