
De samenleving verandert en ook sportverenigingen ondervinden dat. Het werven van vrijwilligers en nieuwe leden, hoe gebruik je alle (digitale) communicatiemiddelen, wat kun je doen om meer inkomsten te genereren. Dit zijn onderwerpen waar veel sportclubs mee te maken hebben, ook schaats- en inlineskateverenigingen. Alle verhalen van de verenigingen komen nu samen in een nieuw kennisplatform: het KNSB Kenniscentrum.
Het Kenniscentrum bevat waardevolle informatie, relevante documenten en voorbeelden uit de praktijk van verenigingen. “Op het bondsbureau wordt informatie verzameld over tal van onderwerpen die voor onze verenigingen heel belangrijk kunnen zijn. Denk aan privacywetgeving, methoden voor sponsorwerving of de wijze waarop een vereniging een beleidsplan kan maken. Via het Kenniscentrum hebben alle verenigingen nu eenvoudig toegang tot deze informatie”, aldus Pieter Clausing, manager sportparticipatie bij de KNSB.
Het Kenniscentrum is opgedeeld in negen hoofdthema’s, zoals communicatie, ledenwerving en –behoud, accommodatie en inkomsten werven. De thema’s worden aangevuld met relevante informatie, downloads en praktijkverhalen van andere verenigingen. “In het Kenniscentrum zie je voorbeelden van wat onze verenigingen allemaal doen. Daar zitten echt hele mooie activiteiten tussen die een bron van inspiratie kunnen zijn voor andere verenigingen. Door deze voorbeelden krijgen we ook op het bondsbureau een nog beter beeld wat er bij de verenigingen gebeurt.”
Thema’s
In het thema besturen is onder andere informatie te vinden over het opstellen van een toekomstplan, de structuur van de vereniging, maar ook specifieke informatie voor nieuwe voorzitters, penningmeesters en secretarissen. Een ander ‘hot-item‘ onder verenigingen is het werven van nieuwe leden. In het thema ledenwerving en -behoud wordt hier nadrukkelijk bij stil gestaan. Onder meer met inhoudelijke artikelen en veel praktijkvoorbeelden van andere schaatsverenigingen. Zo verwelkomde HC de Vechtstreek vorig jaar dankzij hun deelname aan de AH Sportweken acht nieuwe leden.
Naast deze twee thema’s bestaat het Kenniscentrum uit de thema’s: communicatie, administratief & juridisch, accommodatie, vrijwilligers, training & coaching en inkomsten werven.
Thema-eigenaren
In de komende weken wordt elk thema nader toegelicht in een uitgebreider artikel op knsb.nl. Mocht je als vereniging vooraf al vragen hebben over een specifiek onderwerp, dan kan er contact opgenomen worden met de verschillende thema-eigenaren.
Ieder gewenst moment
De KNSB speelt in op de behoefte van clubs om op ieder gewenst moment informatie voor handen te hebben. Zo is het Kenniscentrum ook goed toegankelijk op de tablet en smartphone. De combinatie tussen nieuws, tips, relevante documenten en voorbeelden uit de praktijk maakt het KNSB Kenniscentrum tot een niet te missen kennisplatform voor bestuurders en vrijwilligers van schaats- en inlineskateverenigingen.
-
Bekijk meer artikelen uit deze thema's
- Vier adviezen om coronabesmettingen bij de club te voorkomen
- Als bestuurder aan de slag met een veilig schaats- en skateklimaat
- Deadline UBO-registratieplicht gemist, wat nu?
- Wat kun je als vereniging doen bij hoge temperaturen?
- Phishing: Wat kun je als er club tegen doen?