
Het is woensdagavond, zaterdag staat de open dag van de vereniging op de agenda, maar er zijn niet genoeg vrijwilligers. Hoe gaan we dit oplossen? Komt dit bekend voor binnen jullie vereniging? Een vrijwilligerstekort binnen verenigingen is een veel gehoord probleem. In het thema vrijwilligers in het Kenniscentrum van de KNSB wordt ingegaan op het werven, begeleiden en belonen van vrijwilligers. Dit aan de hand van inhoudelijke artikelen, documenten en praktijkvoorbeelden.
Waar gaat het thema over?
Welke vereniging heeft er de afgelopen jaren niet mee te maken gehad; een tekort aan vrijwilligers. Gelukkig zijn er methodes ontwikkeld om nieuwe vrijwilligers te werven. In het Kenniscentrum worden de 4 B’s behandeld: beginnen, binnenhalen, begeleiden en belonen. Met behulp van documenten helpen we bijvoorbeeld bij het opzetten van een vrijwilligersbeleid. Vrijwilligers werven zonder daar vooraf over na te denken, kan op korte termijn resultaat opleveren. Maar voor de langere termijn niet. Zo kan in het vrijwilligersbeleid worden beschreven hoe de nieuwe vrijwilligers worden geworven en welke acties daarvoor ingezet kunnen worden.
Als een (nieuwe) groep vrijwilligers zich eenmaal aan de vereniging heeft verbonden dienen de vrijwilligers begeleid en beloond te worden. De vrijwilligers dienen ondersteund te worden bij het uitvoeren van de vrijwilligerstaken. Wie is het aanspreekpunt waar ze vragen aan kunnen stellen? Zorg ervoor dat vrijwilligers snel terugkoppeling ontvangen, zodat de taken goed uitgevoerd kunnen worden. En beloon je vrijwilligers, bijvoorbeeld met een vrijwilligersavond of een barbecue, want vrijwilligers zijn de kurk waar een sportvereniging op drijft.
Praktijkvoorbeelden
Om andere verenigingen te inspireren, informeren en motiveren zijn er bij het thema vrijwilligers in het Kenniscentrum diverse praktijkvoorbeelden te vinden. Bijvoorbeeld over het werven van nieuwe vrijwilligers. Zo trok een oproep op de website van HVHW de aandacht van (nieuwe) vrijwilligers en wist IJsclub Haarlem het vrijwilligersbestand in korte tijd flink uit te breiden door een advertentie in het clubblad. Hebben jullie als vereniging een goed praktijkvoorbeeld, deel deze dan met de KNSB. Wij delen het praktijkvoorbeeld graag weer met andere schaats- en inlineverenigingen.
Thema-eigenaar
De thema-eigenaar van vrijwilligers binnen de KNSB is Martijn Hagens. Ik ben medewerker sportparticipatie en sta gereed om al jullie vragen over vrijwilligers zo goed mogelijk te beantwoorden. Ook praktijkvoorbeelden kunnen naar mij worden toegestuurd. Dit kan via [email protected].
Kenniscentrum
Het KNSB Kenniscentrum is een kennisplatform voor bestuurders en vrijwilligers van schaats- en inline-skateverenigingen. Het Kenniscentrum bevat waardevolle informatie, relevante documenten en voorbeelden uit de praktijk van verenigingen. Je leest er hier meer over.
-
Bekijk meer artikelen uit deze thema's
- Vier adviezen om coronabesmettingen bij de club te voorkomen
- Als bestuurder aan de slag met een veilig schaats- en skateklimaat
- Deadline UBO-registratieplicht gemist, wat nu?
- Wat kun je als vereniging doen bij hoge temperaturen?
- Phishing: Wat kun je als er club tegen doen?