
Als schaats- of inline-skatevereniging is Facebook een belangrijk communicatiemiddel. Maar het platform gaat de komende weken een van de grootste veranderingen van de afgelopen jaren doorvoeren. Facebook gaat in het nieuwsoverzicht veel meer de nadruk leggen op berichten die afkomstig zijn van vrienden en familie. Berichten van nieuwsorganisaties worden minder belangrijk. Wat heeft dit voor gevolgen voor schaats- en inline-skateverenigingen?
In het kort komt het erop neer dat Facebook de focus van wat mensen zien op hun tijdlijn gaat verschuiven richting posts van vrienden en familie, terwijl het organisch bereik van content van bedrijven zal dalen. Foto’s of video’s die worden gedeeld door vrienden en familie, of waar zij op reageren zullen vaker bovenaan in de tijdlijnen verschijnen.
Het wordt voor sportclubs nog belangrijker content te plaatsen die leidt tot interactie. Schaats en inline-skateverenigingen kunnen een aantal dingen doen om Facebook succesvol in te zetten.
1. Sterke, betekenisvolle content
Het wordt nog belangrijker dan voorheen om kritisch te kijken naar de berichten, foto’s en video’s die je op Facebook plaatst. Het interactiegehalte van een bericht moet hoog zijn. Zorg dus voor sterke, betekenisvolle content die je achterban graag wilt delen.
2. Bewuste en actieve achterban
Zorg dat je achterban weet van de veranderingen die eraan zitten te komen. Informeer hen en benadruk dat het belangrijk is dat als zij ook in de toekomst berichten van de club op Facebook in hun tijdlijnen voorbij willen zien komen, ze jullie berichten niet passief voorbij laten gaan. Besteed in de online kanalen van de vereniging de komende periode vooral aandacht aan de aanpassingen die Facebook gaat doorvoeren en de consequenties die dit voor hen heeft. Hiervoor kan deze voorbeeldtekst (gratis) gebruikt worden.
3. Ga op zoek naar influencers
Heeft Kjeld Nuis of Anice Das vroeger bij de vereniging geschaatst, of is iemand met enige bekendheid in de regio lid van jouw club? Ga op zoek naar de meest actieve mensen onder je leden en betrek hen in je social media-plan. Zet deze personen in als ambassadeur, zowel on- als offline, want zij zijn goud waard voor je vereniging.
4. Staar je niet blind op Facebook
Natuurlijk is Facebook een goede manier om veel mensen te bereiken en te communiceren met je achterban. Maar als je jouw doelgroepen goed wilt (blijven) bereiken, moet je ook verder kijken dan Facebook. Onder meer de clubwebsite, nieuwsbrief, WhatsApp, Instagram en/of Twitter kunnen belangrijke aanvullingen zijn om jouw achterban goed te bereiken.
De originele versie van dit artikel staat op www.clubbereik.nl.
Foto: Max Pixel
-
Bekijk meer artikelen uit deze thema's
- Vier adviezen om coronabesmettingen bij de club te voorkomen
- Als bestuurder aan de slag met een veilig schaats- en skateklimaat
- Deadline UBO-registratieplicht gemist, wat nu?
- Wat kun je als vereniging doen bij hoge temperaturen?
- Phishing: Wat kun je als er club tegen doen?