Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Ledenwerving en -behoud

Lek en Linge verlaagt drempel voor niet-leden

Hoe zorg je er als relatief nieuwe sportclub voor dat je bekendheid krijgt en leden werft? Schaats- en Skatevereniging Lek en Linge deed – en doet dat – door veel verschillende activiteiten te organiseren en daar veel ruchtbaarheid aan te geven. Zo komt het ledenbestand in ruim een decennium na een tussentijdse piek uit op 125 leden.

De filosofie van SSV Lek en Linge is eigenlijk vrij simpel: laat zien wat je doet. Door te communiceren over alle verschillende activiteiten die je onderneemt, spreek je een grote groep mensen aan. “Je moet enorm veel energie steken in de communicatie voor het werven van nieuwe leden, maar dat werpt wel zijn vruchten af. Ons aanbood is groot en dat levert veel reacties op”, zegt Rini van Veen van de vereniging uit Culemborg.

Kruisbestuiving

SSV Lek en Linge werd in 2003 opgericht en is voortgekomen uit de zorg dat de goed berijdbare en aantrekkelijke skate- en skeelerroutes in West Betuwe door niet afgestemd wegonderhoud verloren gaan. Wat begon met het vastleggen van een aantal routes is in de loop der jaren uitgegroeid tot een vereniging met ongeveer 125 leden. Van Veen denkt dat de vele activiteiten die de club onderneemt, daar zeker aan hebben bijgedragen.

|We zijn ooit begonnen met het organiseren van skeelertochten. Tegenwoordig geven we onder andere ook clinics, proberen we in de winter een natuurijsbaan te creëren op onze skeelerbaan en bieden we gratis schaatslessen op natuurijs aan. We hebben ervoor gekozen ook een schaatstak op te richten, omdat we de voordelen zien van de kruisbestuiving tussen de twee sporten.”

Drempel verlagen

Zo zet SSV Lek en Linge ’s winters de skeelerbaan onder water en als het weer het toelaat worden er lessen aan kinderen gegeven. “Afgelopen winter hadden we geluk met het weer en is er redelijk veel jeugd op onze lessen afgekomen”, aldus Van Veen.

“We organiseren sinds afgelopen winter ook lessen op een kunstijsbaan, we hebben gemerkt dat we vooral leden trekken met het schaatsen. Deze winter gaan we ons aanbod uitbreiden met familieschaatsen en kortlopende clinics. Er is heel veel onbekendheid bij mensen. We willen de drempel om kennis te maken met onze club verlagen.”

Impact Facebook

Communicatie is bij SSV Lek en Linge enorm belangrijk. Met name aan de externe communicatie wordt veel aandacht besteed. “We schreven vroeger alleen de lokale krant aan als we iets organiseerden. Dat doen we nog steeds, maar die opbrengst is soms beperkt”, legt Van Veen uit. “Daarom communiceren we nu ook meer via de clubsite en Facebook. Met name op Facebook zie je dat bijvoorbeeld nieuws en aankondigingen door veel mensen gelezen worden. Daarmee is het een uitstekend communicatiemiddel voor ons.”

Wat naast de bedrijvigheid opvalt bij de Culemborgse vereniging is dat niet alles draait om ledenwerving. Van Veen: “Door gratis clinics aan te bieden aan kinderen, raken zij bekend met wat je te bieden hebt. Dat geldt ook voor de ouders. Zij zijn allemaal potentiële leden. En het is belangrijk dat je er niet alleen bent voor je leden, maar ook voor liefhebbers van de sport die nog geen lid zijn. Je moet bezig blijven en meerdere mogelijkheden aanbieden.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van ledenwerving- en behoud? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo zorgen ‘verplichte’ shorttrackclinics voor behoud van jeugd bij DKIJV en zorgt SVL Summerkids bij Schaatsvereniging Lansingerland voor meer contact met de leden.

Heb je zelf een goed voorbeeld dat je graag wil delen? Stuur een mail naar [email protected].

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven

Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?