Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Ledenwerving en -behoud

Jaarlijkse startdag levert IJsclub Breukelen nieuwe jeugdleden op

Sinds IJsclub Breukelen drie jaar geleden actief begon met ledenwerving, steeg het aantal jeugdleden langzaam. De toename is vooral toe te schrijven aan de startdag die al drie jaar aan het begin van het seizoen wordt georganiseerd. Door de aanmeldingen van veel nieuwe leden lukt het de club het verlies van oudere jeugdleden op te vangen.

Met een ledenbestand van een kleine 60 jeugdleden, is IJsclub Breukelen een relatief kleine vereniging. De club zag de laatste jaren veel oudere jeugdleden vertrekken, waardoor het aan de slag gegaan is met een plan om nieuwe jeugdleden te werven. De organisatie van een zogenaamde startdag is het belangrijkste onderdeel van het plan. “Op 1 september, voordat de jeugdwedstrijden weer beginnen, organiseren we altijd de startdag. Dit jaar vond de dag alweer voor de derde keer plaats. Het is voor ons een goede manier om leden te werven”, zegt Mariëlle Blaauw-van den Bosch.

Ouders aanspreken

Dit jaar meldden 40 kinderen, waarvan ongeveer de helft al lid was van de ijsclub, zich bij de skeelerbaan in Baambrugge. “We beginnen de dag altijd met een landtraining in de vorm van een spelletjescircuit. Na een korte pauze gaan we verder met de skeelerclinic van anderhalf uur, die wordt gegeven door een professionele skeelertrainer. De kinderen leren dan vallen, remmen en uiteindelijk ook rijden. De dag wordt afgesloten met een gezamenlijke maaltijd”, legt Blaauw-van den Bosch uit.

De ouders van de kinderen zijn ook altijd welkom op de startdag. Tijdens de activiteiten leggen vrijwilligers van IJsclub Breukelen contact met hen. “We spreken de ouders altijd persoonlijk aan. We leggen dan uit dat er in oktober proeftrainingen zijn en dat ze twee keer gratis kunnen langskomen. Ook geven we een kaartje mee, met daarop wat extra informatie en een e-mailadres.”

Publiciteit in lokale krant

De club publiceert na de startdag ook altijd een artikel in de regionale krant om zoveel mogelijk aandacht te generen. Volgens Blaauw-van den Bosch helpt de publiciteit bij de opkomst tijdens de proeftrainingen. “Er komen altijd veel kinderen af op de proeftrainingen. Na de twee trainingen bieden we hen aan lid te worden van onze club. Het afgelopen jaar hebben we tien nieuwe jeugdleden mogen begroeten. Sinds we drie jaar geleden zijn begonnen met de startdag, zijn er al 25 kinderen lid geworden.”

Voor een kleine vereniging als IJsclub Breukelen is gratis publiciteit van groot belang. “Mond-op-mond-reclame werkt het beste voor ons. Daarnaast is het belangrijk dat we ons laten zien in de omgeving. Bijvoorbeeld door een keer flyers uit te delen, of gedurende het schaatsseizoen in de regionale krant artikelen te publiceren. Zo blijf je in beeld en zorg je ervoor dat je op het netvlies van de mensen staat.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van ledenwerving en -behoud? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo leverde het groots gevierde 125-jarig jubileum IJsclub Hard Gaat-ie ook nog eens nieuwe jeugdleden op en zorgt het zomerkamp van IHCL voor extra clubbinding bij jeugdleden.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?