Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Ledenwerving en -behoud

Flexibele lidmaatschappen bij IJsfun: ‘Het is goed voor de club’

Jongeren zijn tegenwoordig minder vaak lid van een sportvereniging. Ook ijsdans- en schowschaatsvereniging IJsfun merkt een afname in clublidmaatschap onder voornamelijk jeugdige leden, in de leeftijd van ca. 4-20 jaar. De Haagse vereniging introduceerde daarom flexibele lidmaatschappen. Of je nu vijf lessen wilt volgen, of een heel seizoen lid wilt zijn; het is mogelijk bij IJsfun.

Veel sportverenigingen gaan nog uit van het traditionele model, waarbij je voor een heel (of half) seizoen betaalt voor een lidmaatschap. IJsfun merkte door de jaren heen dat veel hun leden pas in het tweede deel van het schaatsseizoen binnenstroomden. Daarop pasten ze hun aanbod aan. “Vóór het zomerijs, dat er sinds vorig jaar is, waren we als club jaarlijks maar zes maanden actief op de Uithof in Den Haag. Rond kerst is er vaak een piek in de belangstelling voor het ijsdansen en showschaatsen. Rond die periode en ook daarna krijgen we vaak veel nieuwe aanmeldingen. Daarom hebben we in eerste instantie een abonnement voor 10 lessen geïntroduceerd, zodat de nieuwe leden niet voor een heel seizoen hoefden te betalen”, legt Ad van der Linden, penningmeester van IJsfun, uit.

Wie wil schaatsen bij IJsfun kan tegenwoordig kiezen uit meer dan 10 verschillende lidmaatschapsvormen. Van een 5-rittenkaart tot een vorm waarbij meerdere gezinsleden korting krijgen op een lidmaatschap. “Het is in de loop der jaren zo gegroeid. Het is duidelijk dat het steeds belangrijker wordt voor verenigingen aan ledenwerving te doen. Kinderen blijven niet meer jarenlang lid van sportclubs, ze willen liever een soort korte cursus”, aldus Van der Linden.

Leenschaatsen

Omdat er gedurende het seizoen veel kinderen langskwamen voor een proefles besloot IJsfun ook een 3-rittenkaart te introduceren. “De ervaring leerde dat sommige kinderen na één les nog niet wisten of het ijsdansen of showschaatsen iets voor hun was. Bovendien wist niet iedereen dat een proefles geld kostte en dat leverde soms rare situaties op. Daarom hebben we toen – samen met een paar betrokken leden – iets nieuws bedacht. Je kunt tegenwoordig drie lessen volgen voor €15. De eerste les is gratis, de tweede les kost €5 en de derde les €10. Dan hebben kinderen meer tijd om met de sport kennis te maken”, zegt Van der Linden.

De leden die geen jaarabonnement hebben, kunnen ook gebruik maken van leenschaatsen. “Dankzij een subsidie van de gemeente Den Haag hebben we voor bijna €2.000 aan kunstschaatsen kunnen kopen. Omdat we schaatsen uit lenen, hoef je niet meteen een paar te kopen als je een aantal keer bij ons komt schaatsen.”

Succesvolle AH Sportactie

Dankzij de AH Sportactie werd er dit seizoen nog meer dan normaal gebruik gemaakt van de verschillende lidmaatschappen. Van der Linden: “Er zijn heel veel mensen langs geweest om een proefles te volgen. En een aantal heeft besloten daarna bij ons te blijven schaatsen. We sluiten het seizoen af met bijna 60 leden, terwijl dat er vorig jaar 45 waren. Het concept van de Sportactie werkte heel goed.”

Het is volgens de penningmeester ook noodzakelijk voor het voortbestaan van de ijsdans- en schowschaatsvereniging dat er tussentijds nieuwe leden bijkomen. “Ons doel is jaarlijks 40 leden te hebben die betalen om een heel jaar te schaatsen. Maar de praktijk laat zien dat we elk seizoen beginnen met te weinig leden. Dit jaar waren het er bijvoorbeeld amper 25. Gedurende het seizoen vullen we ons ledenbestand aan en behalen we onze doelstelling alsnog.”

Extra tijd

Van der Linden denkt dat het feit dat er bij IJsfun voornamelijk kinderen schaatsen ook bijdraagt aan het succes van de flexibele lidmaatschappen. “We zijn een breedtesportclub, met heel veel jonge leden. Omdat veel van hen willen leren schaatsen, werkt ons aanbod goed. Het kost mij als penningmeester weliswaar extra tijd, maar het is goed te doen. En het belangrijkste is dat het goed is voor de vereniging.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van inkomsten werven? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo organiseerde Purmerend een trainersopleiding met behulp van subsidie en helpt een mobiel pinapparaat IJsclub Oud-Alblas aan meer omzet.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?