Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Communicatie

Digitale clubavond WIJC zorgt voor verbinding tussen jong en oud

Vanwege het coronavirus kon de jaarlijkse ledenmiddag van de Warmondse IJs- en Skeelerclub dit jaar geen doorgang vinden. En dus werd er een alternatief bedacht: een digitale clubavond. Jong en oud werkte vrijwillig mee aan een bijna twee uur durende online tv-show waarmee een clubgevoel onder de leden werd gecreëerd.

“Tijdens een online vergadering vroeg ik mij hardop af waarom we de ledenmiddag niet digitaal zouden organiseren. Online kun je mensen nu wel samenbrengen. Bovendien was een digitale show een mooie gelegenheid om onze pas aangelegde skeelerbaan te introduceren en de jeugdige leden bij deze activiteit te betrekken. Zij weten tenslotte veel meer van social media dan wij ouderen”, zegt penningmeester Henk Eigenbrood lachend.

Zo gezegd, zo gedaan. De jaarlijkse ledenmiddag werd omgezet in een digitale clubavond, zodat de leden toch samen konden komen. Een groep van tien vrijwilligers pakte de handschoen op en ging voortvarend aan de slag. “Er zijn allerlei ideeën over tafel gegaan en uiteindelijk is er een draaiboek gemaakt voor een uitzending van een kleine twee uur. Het voelde alsof we een klein tv-station waren dat een eigen programma maakt, compleet met regisseur, technici en een cameraman”, aldus Eigenbrood. “Bij de club vonden we het belangrijk om de mensen die meewerkten aan de show de ruimte en vrijheid te geven het in te vullen zoals zij zelf wilden. We zijn er niet bovenop gaan zitten om alles te controleren. Dat heeft er mede aan bijgedragen dat iedereen zich vol enthousiasme inzette.”

Interactief

De digitale clubavond vond plaats via Zoom en was in drie blokken was opgedeeld. Eigenbrood: “Ten eerste was er aandacht voor het feit dat we allemaal online bij elkaar waren in deze tijd. We hebben de mensen die het afgelopen jaar iets speciaals hebben gepresteerd op het ijs geïnterviewd en deze items uitgezonden. Daarnaast wilden we dat de uitzending interactief was, dus waren er twee quizzen waar iedereen aan mee kon doen en is er online een muziekbingo gespeeld. Bij de bingokaarten ontvingen de leden bovendien een versnapering om het koek en zopie gevoel een beetje mee te geven.”

Jeugd aanspreken

De digitale clubavond was een groot succes. Er waren 100 aanmeldingen – normaal komen er tussen de 60 en 70 leden op de ledenmiddag af – en de reacties waren enorm positief, geeft Eigenbrood aan. “Het mooiste vind ik nog wel dat jong en oud echt waren verbonden. De online show creëerde een clubgevoel onder alle leden. De digitale clubavond heeft ons geleerd dat je met online activiteiten de jeugd kunt aanspreken. De ALV of een bingoavond in het clubhuis is voor hen over het algemeen niet interessant. Een online activiteit waar ze zelf bij betrokken zijn, is dat mogelijk wel. We blijven als vereniging daarom online actief. Er is eind vorig jaar al een YouTube-kanaal opgericht en er wordt gekeken naar de mogelijkheden om meer digitaal te organiseren. Het is mooi om te zien hoe een spontaan idee kan uitgroeien tot een leuke avond voor de club waar jong en oud bij betrokken is.”

Bekijk de hele uitzending van WIJC hieronder terug.

 

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?