Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Communicatie » Praktijkvoorbeelden Marketing en Promotie

Breda werkt samen aan ijsbaanambitie

Ruim een half jaar geleden startte men in Breda met het schrijven van een nieuwe Bredase ijsbaanambitie en -visie. Half april was het document klaar. En werd het meteen ondertekend door achttien betrokken organisaties, zoals sportverenigingen en commerciële aanbieders en uiteraard de beheerder. Er werd ook een samenwerkingsorgaan in het leven geroepen: ‘Team IJssport Breda’. Acht mensen meldden zich meteen om daarin zitting te nemen en de nieuwe plannen in praktijk te brengen. De kern van de boodschap van ‘Team IJssport Breda’ is samenwerking. En die lijkt nu al succesvol te zijn!

Robin Meeuwissen van MOOIWERK begeleidde het hele traject en is trots op het resultaat. “Niet alleen verliep het traject vlot, maar daarnaast zijn alle partijen dichter tot elkaar gekomen en hangt er een hele prettige sfeer op de ijsbaan.” De aftrap was op woensdag 26 september 2018, toen kwamen alle verenigingen samen om onder andere de baanindeling voor het volgend seizoen te bepalen. Het werd een avond met felle discussies over allerlei onderwerpen. Gelukkig luidde de conclusie: we moeten meer gaan samenwerken. De vraag was alleen: hoe? Tijdens de eerste sessies is men op zoek gegaan naar het doel van de samenwerking en heeft men de thema’s waarop men wil samenwerken vastgesteld. Daarna heeft de werkgroep iedere sessie één thema bij de hoorns gevat en de verbeterpunten en samenwerkingskansen omtrent dit onderwerp in kaart gebracht.

Belangrijke succesfactoren van deze samenwerking zijn:
Zorg voor een gezamenlijk doel en gezamenlijke kernpunten.
• Bepaal samen de regels en voorwaarden voor de samenwerking.
• Zorg voor een gelijke verdeling van rollen en macht.
• Zorg voor draagvlak bij je achterban.

Gezamenlijk doel

Het gezamenlijke doel was het schrijven van een ambitie- en visiestuk. Dit stuk is bedoeld om de ijssport in Breda te laten groeien en om meer inwoners naar de Bredase ijsbaan te trekken. Bij het bespreken kwam men tot de volgende kernpunten: communicatie, sfeer en zomergebruik van de ijsbaan.

Regels en voorwaarden

Meeuwissen: “Die kernpunten werden de afgelopen maanden behandeld tijdens interactieve sessies. Het mooie was dat bij elke sessie de groep hechter werd en dat van samenwerken steeds meer sprake was. Nu ligt er een plan van 45 pagina’s dik dat door iedereen wordt gedragen en waar iedere vereniging zijn steentje aan bij wilt dragen. Belangrijk zijn hierbij de regels en voorwaarden die we samen hebben opgesteld.”

Vertegenwoordigers

Naar Meeuwissens mening is de derde succesfactor geweest dat men met vertegenwoordigers heeft samengewerkt, in plaats van met alle voorzitters. “Dit heeft gezorgd voor een gelijke ‘machtsbalans’. Hierdoor hebben alle disciplines en vertegenwoordigers evenveel invloed en inspraak gehad.”

Communicatie

De laatste belangrijke factor is de communicatieve rol van de vertegenwoordigers. De rol van een vertegenwoordiger was om ervoor te zorgen dat er een goede informatievoorziening naar en inbreng vanuit de achterban plaatsvond. Als je achterban het namelijk niet eens is met je visie en ambitie, dan wordt het lastig om deze uit te voeren!

KNSB enthousiast

Ook binnen de KNSB is men heel enthousiast over de samenwerking in Breda. Ramon Kuipers: “Het is een prachtig voorbeeld van een mooi lokaal netwerk, zoals wij dat bij de KNSB ook voor ogen hebben. Daar profiteren alle partijen van.”

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?