Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Vrijwilligers

Advertentie in clubblad schot in de roos

IJsclub Haarlem kampte de afgelopen jaren net als veel andere sportverenigingen met een tekort aan vrijwilligers. Een advertentie in het eigen clubblad de Glijwijzer zorgde voor een ommekeer. In een paar maanden tijd zijn diverse belangrijke posities ingevuld en is het vrijwilligersbestand fors uitgebreid.

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om vrijwilligers te werven. Een advertentie in je eigen clubblad ligt misschien niet het meest voor de hand. Bij IJsclub Haarlem bleek het een schot in de roos. “Ook wij hadden een tekort aan vrijwilligers bij de vereniging. Daarom hebben wij in de editie van november van ons clubblad de Glijwijzer twee pagina’s gereserveerd voor advertenties”, zegt Willy Gies, secretaris van IJsclub Haarlem.

In de advertenties werden de diverse vrijwilligersfuncties beschreven. Op die manier kregen alle leden nog een keer te zien op welke posities er vrijwilligers nodig waren. “De twee pagina’s hadden een mooie lay-out. De teksten waren goed en het viel echt op. Ik denk dat de mensen daardoor getriggerd werden om de schouders eronder te zetten en zich aan te melden als vrijwilliger. Er is heel goed gereageerd op de advertenties.”

Met dank aan de advertenties meldden zich onder meer een trainingscoördinator, een coördinator voor de marathonrijders en een coördinator voor de wedstrijdsectie bij IJsclub Haarlem aan.

Ook is een beroep gedaan op de Vrijwilligerscentrale te Haarlem. Met een duidelijke functieomschrijving in de advertentie is tot twee maal toe een medewerker op het kantoor van de ledenadministratie aangetrokken.

Artikelen in schaatskrant

De vereniging maakt niet alleen een eigen clubblad, maar schrijft ook regelmatig artikelen in de schaatskrant die in de regio’s Noord-Holland en Utrecht wordt verspreid. “Deze krant ligt onder meer bij de ijsbaan in Haarlem en daar schaatsen ook veel andere clubs en scholen. Zij komen dan ook weer in aanraking met onze ijsclub. We delen eveneens flyers uit aan onze jeugdleden om hen zo te behouden voor de vereniging als ze ouder worden.”

IJsclub Haarlem is op veel gebieden actief. Zo wordt er op 11 januari 2017 een zogenaamde Spiegelavond georganiseerd, waarbij mensen die aanwezig waren op de Algemene ledenvergadering (ALV) in april 2016 iemand mee moeten nemen die niet bij deze ALV aanwezig was. “We proberen onze leden meer aan de club te binden en wij denken dat dit soort initiatieven daarbij helpt”, legt Gies uit.

De vereniging durft ook van de gebaande paden af te gaan om problemen op te lossen. IJsclub Haarlem kampte met een tekort aan trainers, maar wist dit op te lossen door een samenwerking aan te gaan met een commercieel bedrijf. Gies: “We werken samen met Kras Sport. Zij leveren enkele trainers aan ons. Dat werkt prima. Soms moet je wat groter denken om tot oplossingen te komen.“

Structurele oplossing

Ondanks het succes van de advertenties in het clubblad zoekt IJsclub Haarlem nog steeds naar vrijwilligers. Volgens Gies is het soms lastig om de ouders van jeugdleden te betrekken bij de vereniging. “Je moet mensen echt persoonlijk benaderen. Ik heb bijvoorbeeld een aantal ouders gebeld en hen gevraagd of ze iets wilden doen voor ons. Toen bleken ze wel bereid om de vereniging te helpen. Maar ik buig mijn hoofd nog over een structurele oplossing om de ouders van jeugdleden meer te betrekken.”

Toch overheerst het positieve gevoel bij IJsclub Haarlem. In korte tijd werden op belangrijke posities een aantal vrijwilligers gevonden en dat allemaal dankzij een aantal mooie advertenties in het clubblad. “Dit gaan we zeker nog een keer doen. Het werkt namelijk echt.”

Wil je meer weten over het werven van vrijwilligers? Kijk in het Kenniscentrum bij het thema vrijwilligers.

Heb je zelf een goed voorbeeld dat je graag wil delen? Stuur een mail naar [email protected].

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?