Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs
‹ terug

Meerjarenopleidingsplan | MJOP

Nederland schaatsland!

Sport en bewegen wordt beschouwd als een belangrijk onderdeel van de Nederlandse cultuur. Eén van de meest populaire sporten in Nederland is schaatsen. In Nederland zijn 25 kunstijsbanen en vele inlineskateplekken waar ongeveer 1.325.000 unieke mensen gebruik van maken. Van deze mensen schaatsen of skaten er 55.000 meer dan twaalf keer per jaar. Bijna een derde deel van deze actieve schaatsers of inlineskaters neemt deel aan de wedstrijdsport, de zogenaamde licentiehouders, waarvan er 8500 jonger zijn dan 18 jaar. Bovendien schaatsen er 2,5 miljoen mensen per dag wanneer er natuurijs ligt!

Kampioen word je niet vanzelf!

Het niveau van de actieve wedstrijdsporters verschilt van beginner tot aan Olympisch kampioen. Tussen deze twee niveaus ligt een wereld van verschil en een lange trainingsweg. Alle kampioenen hebben jarenlange zorgvuldig geplande en begeleide training achter de rug. Het succes is een gevolg hiervan en is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Met het meerjarenopleidingsplan (MJOP) willen wij alle betrokkenen binnen het schaatsen (zowel langebaan, shorttrack als kunstrijden) en inlineskaten in Nederland inzicht geven in de opleidingsweg van talentvol pupil tot wereldtopper.

Doelstelling

Wereldwijd doen de Nederlandse topschaatsers al jaren lang mee voor het podium. Ons doel is om ervoor te zorgen dat deze topprestaties zich blijven voortzetten. Het meerjarenopleidingsplan van de KNSB biedt een gestructureerde, eenduidige en inzichtelijke opleidingsweg waarin handvatten voor alle trainers en coaches om talentvolle sporters (langebaan schaatsers, shorttrackers, inlineskaters en kunstrijders) te stimuleren en helpen ontwikkelen naar de top.

Achtergronden

Het meerjarenopleidingsplan is gebaseerd op het feit dat alle kinderen een proces van groei en ontwikkeling doormaken. De timing van deze groei en ontwikkeling kan echter verschillen. Daarom wordt er naast de kalenderleeftijd ook gesproken over een biologische of ontwikkelingsleeftijd. Tussen bijvoorbeeld twaalfjarige sporters kunnen soms grote verschillen in lengte bestaan: terwijl de ene sporter begint aan de groeispurt kan de andere sporter al flink de hoogte ingeschoten zijn. Met dergelijke verschillen hebben trainer/coaches en andere begeleiders in de praktijk te maken.

Verder blijkt uit onderzoek bij diverse sporten zoals wielrennen dat topsporters gedurende een periode van minimaal tien jaar in totaal meer 10.000 uren getraind hebben om tot optimale prestaties te komen. Voor de disciplines die onder de KNSB vallen kunnen er (nog) geen conclusies over het aantal trainingsuren worden getrokken, maar uit de praktijk blijkt dat er veel toegewijde trainingsuren nodig zijn om op topniveau te kunnen deelnemen. De belangen en risico’s die gemoeid zijn met de carrière van talenten en topsporters vereisen daarom een gestructureerde, hoogwaardige en professionele opleiding en begeleiding.

Uiteraard heeft niet iedereen het aangeboren talent om wereldkampioen te worden. Het meerjarenopleidingsplan is daarom ook een leidraad voor alle sporters om het maximale uit jezelf te halen, ongeacht het uiteindelijke niveau.

Alle KNSB meerjarenopleidingsplannen zijn zoals gezegd gebaseerd op de principes van groei en ontwikkeling. Alle kinderen volgen eenzelfde weg van de groei en ontwikkeling die start als baby en voortduurt in de adolescentie. Er zijn echter grote individuele verschillen in de timing en de mate waarin deze groei en ontwikkeling plaatsvinden. Groei en ontwikkeling vindt ook zonder training plaats. Niettemin, kan training de groei en ontwikkeling positief beïnvloeden. Een aantal wetenschappers (Balyi, Way, & Higgs, 2013) heeft aangetoond dat er sensitieve fasen in de fysieke ontwikkeling zijn die door training maximaal beïnvloed kunnen worden. Dit heeft onder andere geleid tot het inzicht dat jonge sporters bepaalde trainingsmethoden tijdens de groeispurt moeten beoefenen om een maximaal effect te bereiken.

De meerjarenopleidingsplannen van diverse Nederlandse sportbonden zijn deels gebaseerd op zijn publicaties en het Long-Term Athlete Development model (LTAD), zo ook de meerjarenopleidingsplannen van de verschillende disciplines van de KNSB.

 

De opleiding tot topsporter is ingedeeld in zes fasen:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?